Impozit minim pe cifra de afaceri. Suspendarea Hotărârii Guvernului nr. 1393/2024 pentru modificarea normelor metodologice ale Codului fiscal

În luna noiembrie 2024, printr-o modificare adusă Normelor metodologice ale Codului fiscal, Guvernul a intervenit radical în modul de calcul al impozitului minim pe cifra de afaceri introdus în cuprinsul art. 181 Cod fiscal, cu începere de la 1 ianuarie 2024.

Costaș, Negru & Asociații salută suspendarea parțială a prevederilor art. I (A) (1) din H.G. nr. 1393/2024, dispusă prin sentința civilă nr. 46 din 29 ianuarie 2025 a Curții de Apel Cluj – Secția a III-a Contencios Administrativ și Fiscal.

În fapt, așa cum am arătat anterior, pentru anumite categorii de contribuabili s-a introdus în Codul fiscal așa-numitul impozit minim pe cifra de afaceri prevăzut de art. 181 Cod fiscal. În fapt, vorbim despre un impozit suplimentar, care se plătește în plus față de impozitul pe profit.

Reglementarea din Codul fiscal a prevăzut, cu începere de la 1 ianuarie 2024, un mod de calcul al bazei de impozitare, bază din care au fost excluse accizele plătite de intermediarii în comerțul cu anumite produse. Mai precis, conform Codului fiscal, dacă un intermediar a plătit în amonte accize pentru produsele achiziționate, iar accizele sunt ulterior incluse în prețul perceput în aval, contravaloarea accizelor, semnificativă, nu este inclusă în baza de impozitare.

Printr-o intervenție legislativă extrem de criticabilă, Guvernul a introdus, prin H.G. nr. 1393/2024, un articol 41 pct. (1) lit. (d) în normele metodologice aferente art. 181 Cod fiscal. Potrivit interpretării care derogă nepermis de la prevederile Codului fiscal, sfera contribuabililor care pot exclude accizele plătite în amonte din baza de impozitare a fost limitată drastic. Practic, orice intermediar în comerțul cu anumite produse nu mai putea deduce accizele plătite în amonte (cheltuieli), reflectate pe facturile de vânzare (venituri), cu consecința majorării semnificative a bazei de impozitare și, astfel, a impozitului minim pe cifra de afaceri. Unele calcule prealabile arată că impozitul minim pe cifra de afaceri poate atinge pragul de 65% din profitul intermediarului.

Solicitarea mai multor contribuabili de revocare parțială a H.G. nr. 1393/2024, cu privire la reglementarea prejudiciabilă, a rămas fără un răspuns din partea Guvernului.

Prin urmare, contribuabilul reprezentat de societatea civilă de avocați Costaș, Negru & Asociații a sesizat Curtea de Apel Cluj cu o cerere de suspendare parțială a H.G. nr. 1393/2024.

Cu ocazia dezbaterilor, au fost punctate elementele-cheie ale dezbaterii:

– Accizele sunt un impozit indirect, iar sarcina plății accizelor revine consumatorului final, iar nu intermediarilor. Din această perspectivă, păstrarea neutralității accizelor doar pentru unii contribuabili este contrară dreptului european.

– Prin norme metodologice nu se poate modifica sub nicio formă Codul fiscal, chiar dacă în România există o “cultură” a modificărilor de acest tip. Principiile legalității, securității juridice și încrederii legitime impun o interpretare strictă a normelor fiscale, cu consecința practică în sensul că vor prevala întotdeauna textele Codului fiscal, iar nu normele metodologice.

– În speță nu a fost respectată nicio exigență de publicitate fiscală. Baza de impozitare la impozitul minim pe cifra de afaceri a fost prezentată în Cod ca una atractivă, care nu dubla impozitul pe profit. Modificarea propusă la nivel de norme metodologice este radicală, necunoscută contribuabililor și prejudiciabilă pentru aceștia. În plus, modificarea a intervenit retroactiv, în luna noiembrie 2024, cu aplicare practică de la 1 ianuarie 2024.

După cum menționam și anterior, prin sentința civilă nr. 46 din 29 ianuarie 2025 a Curții de Apel Cluj a fost admisă cererea de suspendare până la soluționarea pe fond a acțiunii în anularea parțială a H.G. nr. 1393/2024. Motivarea extinsă a acestei sentințe urmează să fie furnizată ulterior, în termenul legal.

În prezent, pe rolul altor instanțe de contencios fiscal din țară se află cereri cu aceeași finalitate și, în esență, cu aceeași argumentație.

Apărarea clientului a fost asigurată în cauză de o echipă compusă din av. dr. Cosmin Flavius Costaș, coordonatorul practicii de drept fiscal al societății civile de avocați Costaș, Negru & Asociații și av. Sabina Maerean, ambii din Baroul Arad.

Costaș, Negru & Asociații este o societate civilă de avocați cu birouri în Cluj-Napoca, București și Arad, care oferă asistență, reprezentare juridică și consultanță în mai multe arii de practică prin intermediul unei echipe compuse din 18 avocați și consultanți. Detaliile privind serviciile juridice și componența echipei pot fi găsite pe pagina web https://www.costas-negru.ro. Toate drepturile pentru materialele publicate pe pagina web a societății și prin intermediul rețelelor sociale aparțin Costaș, Negru & Asociații, reproducerea acestora fiind permisă doar în scop de informare și cu citarea corectă și completă a sursei.

Lasa un comentariu

Please enter your name.
Please enter comment.