Rambursarea TVA pentru persoanele impozabile stabilite în afara Uniunii Europene

În contextul practicii sale de drept fiscal, echipa Costaș, Negru & Asociații abordează chestiuni complexe de TVA în mod curent, incluzând întrebări care vin din afara Uniunii Europene.

Problema rambursării taxei pe valoare adăugată (TVA) comportă numeroase discuții mai ales în cazul în care rambursarea se solicită de către o persoană imbozabilă neînregistrată în scopuri TVA pe teritoriul României și care nu este membră a Uniunii Europene. În acest context, vom analiza condițiile în care o persoana impozabilă de pe teritoriul unui stat terț poate solicita rambursarea TVA în România.

În acest context, menționăm faptul că în temeiul art. 302 alin. 1 lit. b) Cod Fiscal o persoană impozabilă neînregistrată și care nu este obligată să se înregistreze în scopuri de TVA în România, nestabilită pe teritoriul Uniunii Europene, poate solicita rambursarea taxei aferente importurilor și achizițiilor de bunuri sau servicii efectuate în România, dacă, în conformitate cu legile țării unde este stabilită, o persoană impozabilă stabilită în România ar avea același drept de rambursare în ceea ce privește TVA sau alte impozite sau taxe similare aplicate în țara respectivă.

Cu alte cuvinte, vorbim despre avantaje reciproce pe care cele două țări și le oferă. Acestea sunt dovedite prin existența unor acorduri sau declarații de reciprocitate semnate de reprezentanții autorităților competente din România și țara solicitantului. În vederea semnării unor astfel de acorduri/declaraţii, autorităţile competente ale ţărilor interesate trebuie să se adreseze Ministerului Finanţelor Publice. Ţările cu care România a semnat acorduri/declaraţii de reciprocitate în ceea ce priveşte rambursarea taxei pe valoarea adăugată vor fi publicate pe pagina de internet a Ministerului Finanţelor Publice[1].

Menționăm faptul că, la acest moment, România are încheiate acorduri de reciprocitate cu Serbia, Norvegia, Turcia și începând cu anul 2024 și cu Marea Britanie. Cu alte cuvinte, în cazul în care o persoană impozabilă care se află pe teritoriul unui stat dintre cele enumerate va putea înainta o cerere de rambursare a TVA, iar aceasta va fi acceptată fără probleme dacă îndeplinește și restul condițiilor.

Din dispozițiile legale antemenționate rezultă faptul că o primă condiție care trebuie verificată, în cazul în care vorbim despre o persoană impozabilă dintr-un stat terț, este cea privind reciprocitatea. Doar dacă aceasta din urmă există persoana impozabilă poate solicita rambursarea de TVA în România. Cu alte cuvinte, la momentul actual, doar Serbia, Norvegia, Turcia și Marea Britanie pot să obțină rambursarea TVA în România. Evident, nu vorbim aici despre statele membre ale Uniunii Europene, caz în care nu există o astfel de condiție.

Mai departe, considerând că există un acord de reciprocitate între statul solicitantului și România, prezentăm o altă condiție care trebuie îndeplinită și anume desemnarea unui reprezentant fiscal. Altfel spus, dacă persoana impozabilă dintr-un stat terț îndeplinește toate condițiile pentru a obține rambursarea TVA în România, rambursarea nu se va realiza direct, ci prin intermediul unui reprezentant fiscal. Persoana impozabilă din statul terț este obligată să desemneze un reprezentant fiscal în România.

Mai departe, arătăm faptul că reprezentantul trebuie să îndeplinească următoarele obligații, în numele și în contul solicitantului:

a) Să depună la organele fiscale competente o cerere, anexând toate facturile și documentele de import în original, care să evidențieze taxa a cărei rambursare se solicită;

b) Să prezinte documente din care să rezulte că solicitantul este angajat într-o activitate economică ce i-ar conferi acestuia calitatea de persoană impozabilă în condițiile art. 269 Cod Fiscal, dacă ar fi stabilită în România;

) Să prezinte o declarație scrisă a solicitantului că în perioada la care se referă cererea de rambursare persoana respectivă nu a efectuat livrări de bunuri sau prestări de servicii ce au avut loc sau au fost considerate ca având loc în România, cu excepția serviciilor prevăzute la art. 2.

Un alt aspect important se referă la termenul în care trebuie depusă cererea de rambursare. Așadar, precizăm faptul că persoana impozabilă trebuie să depună cerere de rambursare la autoritatea fiscală competentă în termen de maximum 9 luni de la sfârșitul anului calendaristic în care taxa devine exigibilă.

Decizia privind cererea de rambursare se emite în termen de 6 luni de la data la care cererea, însoțită de documentele necesare pentru analizarea cererii, se primește de organele fiscale competente. În cazul în care rambursarea este respinsă parțial sau în totalitate, organele fiscale competente vor prezenta motivele pentru care au luat această decizie, urmând ca solicitantul să poată contesta respectiva decizie.

În final, menționăm faptul că rambursările TVA se efectuează în lei într-un cont deschis în România și care este indicat de către reprezentantul fiscal. Orice comisioane bancare se vor suporta de către solicitant.

În concluzie, o persoană impozabilă care se află pe teritoriul unui stat care nu este membru al Uniunii Europene poate solicita rambursarea TVA în România doar dacă există un acord de reciprocitate între statul solicitantului și România.

Acest articol a fost pregătit, pentru blogul societății civile de avocați Costaș, Negru & Asociații, de av. Loredana Feier, avocat în Baroul Cluj.

Costaș, Negru & Asociații este o societate civilă de avocați cu birouri în Cluj-Napoca, București și Arad, care oferă asistență, reprezentare juridică și consultanță în mai multe arii de practică prin intermediul unei echipe compuse din 20 avocați și consultanți. Detaliile privind serviciile juridice și componența echipei pot fi găsite pe pagina web https://www.costas-negru.ro.

Toate drepturile pentru materialele publicate pe pagina web a societății și prin intermediul rețelelor sociale aparțin Costaș, Negru & Asociații, reproducerea acestora fiind permisă doar în scop de informare și cu citarea corectă și completă a sursei.

[1] Norme Metodologice din 2016 de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, Secțiunea 6. Subsecțiunea 1.

Lasa un comentariu

Please enter your name.
Please enter comment.