În urmă cu câteva luni, analizând Ordonanța de Urgență nr. 41/2022 privind sistemul e-Transport într-un articol publicat pe blogul Costaș, Negru & Asociații, anticipasem un val de plângeri contravenționale cu privire la sancțiunile dispuse de către organele fiscale în baza acestui text legislativ. La acel moment, art. 13 prevedea că sancțiunea complementară a confiscării se dispune independent de tipul sau de gravitatea faptei comise, atât timp cât constituia o încălcare a prevederilor Ordonanței nr. 41/2022.
Deși viitorul părea sumbru, se pare că instanțele de judecată sunt receptive la noile modificări ale Ordonanței.
Echipa de avocați din cadrul societății Costaș, Negru și Asociații a reușit să obțină câștig de cauză într-un dosar aflat pe rolul Judecătoriei Cluj-Napoca. Prin hotărârea pronunțată de instanță, aceasta a pus în aplicare principiul legii contravenționale mai favorabile, înlăturând sancțiunea complementară a confiscării aplicată clientului.
În concret, societatea D. fusese sancționată contravențional pentru neîndeplinirea în timp util a formalităților sistemului e-Transport, respectiv generarea codului UIT. Mai exact, aceasta a colaborat cu un furnizor olandez pentru transportarea unor bunuri de ocazie. Furnizorul olandez apela, ulterior, la o altă societate transportatoare, care prelua comanda plasată de societatea D., iar transportatorul aducea bunurile societății D. în România. Durata estimativă a unui transport era, în medie, de 3-5 zile.
Furnizorul a procedat la încărcarea camionului cu marfa achiziționată cu întârziere, după programul de lucru al angajaților clientului. Pe baza experienței anterioare, reprezentanții societății D. au estimat că livrarea va fi efectuată în cursul săptămânii următoare. Așadar, aceștia au îndeplinit formalitățile la începutul săptămânii, ulterior reluării programului societății D.. Cu toate acestea, transportul a fost operat în timpul zilelor de repaus, iar transportatorul a ajuns la punctul de frontieră înainte de începerea programului societății D. Societatea D. a fost anunțată de societatea însărcinată cu transportul mărfurilor de faptul că nu există un cod UIT generat, motiv pentru care i-a atenţionat să nu treacă punctul de frontieră până nu este generat codul UIT. Cu toate acestea transportatorul, sub presiunea exercitată asupra șoferului de către funcţionării din vamă (care se pregăteau să schimbe tura) a intrat cu camionul în vamă și a iniţiat formalităţile vamale. În urma verificării operative efectuate de către inspectorii fiscali, s-a constatat că la momentul trecerii frontierei, codul UIT nu fusese generat. În ciuda faptului că transportatorul prezentase factura, CMR-ul și dovada înregistrării în aplicația RO e-Transport, a fost aplicată sancțiunea avertismentului și sancțiunea complementării a confiscării contravalorii bunurilor nedelcarate în sistemul e-Transport, în sumă de 164.003 lei.
Instanța a reținut că eroarea de comunicare între petent și intimat nu poate constitui temeiul înlăturării răspunderii contravenționale. Însă, aceasta a constatat că în cursul litigiului a intervenit o modificare a textului Ordonanței de urgență nr. 41/2022. Mai exact, legiuitorul a înlăturat aplicarea sancțiunii confiscării „în cazul constatărilor rezultate din verificări ulterioare încheierii transportului rutier de bunuri, când acestea au fost înregistrate în documentele justificative care stau la baza înregistrărilor contabile, precum şi în contabilitatea utilizatorilor, după caz, în perioada la care se referă operaţiunile respective”. Am demonstrat cu ușurință faptul că, deși nu fusese generat codul UIT anterior prezentării vehiculului la punctul de frontieră, societatea D. deținea documente justificative care au stat la baza înregistrărilor contabile. Așadar, apare ca nejustificată aplicarea sancțiunii confiscării, în temeiul intervenției legii contravenționale mai favorabile.
În consecință, instanța a înlăturat sancțiunea complementară a confiscării sumei de 164.003 lei, aplicată prin procesul-verbal de constatare și sancționare a contravențiilor.
Această soluție a instanței este încurajatoare în materia sistemului e-Transport. Pe de o parte, considerăm că astfel se consolidează o practică jurisprudențială care descurajează excesul de zel al organelor fiscale în adoptarea unor sancțiuni disproporționate. Pe de altă parte, constituie și un semnal pentru organele fiscale în sensul că acestea trebuie să interpreteze legea în mod echilibrat, în acest caz ținând cont de garanțiile de care beneficiază contravenientul în materie contravențională.
Semnalăm, în continuare, faptul că punerea în aplicare a OUG nr. 41/2022 nu este încă străină de interpretări abuzive din partea organelor fiscale. De aceea, sperăm că instanțele de judecată vor tempera efectele pe care aceste interpretări le pot avea asupra contravenienților.
Acest articol a fost pregătit, pentru blogul societății civile de avocat Costaș, Negru & Asociații de av. Miruna Mihuță, avocat în Baroul Arad.
Costaș, Negru & Asociații este o societate civilă de avocați cu birouri în Cluj-Napoca, București și Arad, care oferă asistență, reprezentare juridică și consultanță în mai multe arii de practică prin intermediul unei echipe compuse din 18 avocați și consultanți. Detaliile privind serviciile juridice și componența echipei pot fi găsite pe pagina web https://www.costas-negru.ro.
Toate drepturile pentru materialele publicate pe pagina web a societății și prin intermediul rețelelor sociale aparțin Costaș, Negru & Asociații, reproducerea acestora fiind permisă doar în scop de informare și cu citarea corectă și completă a sursei.