Recuperare ajutoare de stat. Anularea într-o proporție semnificativă a deciziei administrative

Recent, societatea civilă de avocați Costaș, Negru & Asociații a reușit să obțină un rezultat favorabil încă din etapa prealabilă introducerii unei acțiuni având ca obiect anularea unui act administrativ vătămător.

Astfel, în procedura de contestare a unei decizii privind recuperare parțială a ajutorului de stat, emisă în cadrul schemei de ajutor instituită prin OUG nr. 61/2022 s-a reușit modificarea Deciziei de recuperare în proporție de 90%.

Prin admiterea contestației, autoritatea a dispus modificarea deciziei și a confirmat, în mod oficial, faptul că beneficiarul a respectat integral prevederile din Procedura de implementare a măsurii „Granturi pentru capital de lucru acordate entităților din domeniul agroalimentar”.

Cadrul legal la care am făcut referire constă în revederile art. 4.3.1 alin. 2 din Ordinul M.A.T. nr. 963/2022 ce menționează următoarele:

(1) Beneficiarii pot utiliza granturile pentru capital de lucru, sub formă de sumă forfetară, alocate din fonduri externe nerambursabile, cofinanţate din bugetul de stat, pe bază de contract de acordare a ajutorului de statîncheiat în format electronic, pentru susţinerea următoarelor cheltuieli angajate după data de 1 februarie 2020:

a) cheltuieli privind stocurile de materii prime, materiale, mărfuri, precum şi alte categorii de stocuri necesare activităţii curente/operaţionale desfăşurate de beneficiari;

b) datorii curente şi restante faţă de furnizorii curenţi, inclusiv faţă de furnizorii de utilităţi, potrivit contractelor încheiate;

c) cheltuieli privind chiria pe bază de contract încheiat şi/sau cheltuieli privind arenda sau redevenţa pe bază de contract de arendă sau contract de concesiune aferente terenurilor agricole;

d) cheltuieli privind achiziţia de servicii necesare activităţii curente/operaţionale, cu excepţia serviciilor de consultanţă;

e) cheltuieli privind achiziţia de obiecte de inventar, inclusiv obiecte de inventar de natura mijloacelor fixe necesare reluării activităţii curente/operaţionale;

f) cheltuieli privind achiziţia de echipamente, utilaje, instalaţii, tehnologii necesare reluării activităţii curente/operaţionale;

g) cheltuieli privind plata datoriilor către bugetul statului şi bugetele locale.

(2) Cheltuielile efectuate din granturi pentru capital de lucru potrivit alin. (1) trebuie sa fie în legătură cu activităţile/sub-activităţile codului CAEN pentru care s-a solicitat finanţare şi să fie angajate nu mai devreme de data de 1 februarie 2020 şi aferente unei perioade care nu depăşeşte 180 de zile de la data încasării grantului.

Menționăm că sprijinul financiar a fost solicitat și obținut de către societatea pe care am reprezentat-o, însă furnizorii au efectuat livrarea mărfurilor achiziționate, la adresa sediului social al societății și nu la punctul de lucru  destinat activității pentru care s-a acordat sprijinul.

Am arătat că sistemul informatic al furnizorilor/transportatorilor a preluat în mod automat adresa sediului social în locul punctului de lucru autorizat, unde, în realitate au fost utilizate bunurile achiziționate.

Mai mult decât atât, am subliniat că din motive logistice și de eficiență, furnizorii au livrat materialele necesare implementării proiectului la o altă locație, respectiv la adresa sediului social, unde s-a putut asigura recepția în condiții de siguranță și conformitate, iar cele două locații se află la o distanță de câțiva metri una de cealaltă, aspect care confirmă că livrarea la sediul social a fost determinată exclusiv de considerente logistice și de eficiență.

Totodată, rațiunea dispozițiilor prevăzute în procedura de implementare a măsurii „Granturi pentru capital de lucru acordate entităţilor din domeniul agroalimentar” din cadrul schemei de ajutor de stat instituite prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 61/2022 constă în a asigura continuitatea activității economice a beneficiarilor și capacitatea acestora de a menține un flux operațional normal.

Prin urmare, criteriul de eligibilitate nu se limitează la formalități administrative (precum detaliile logistice de livrare), ci privește natura și destinația efectivă a cheltuielilor efectuate. Ceea ce ar trebui să fie esențial, este ca resursele financiare să fie utilizate pentru sprijinirea activităților declarate și să nu fie deturnate unor altor scopuri, condiție îndeplinită în prezenta speță.

Am dovedit prin probele depuse o dată cu plângerea prealabilă că operațiunea de livrare a bunurilor la o stradă distanță nu a avut niciun impact negativ asupra implementării proiectului sau asupra atingerii obiectivelor asumate.

Această soluție a fost una de natură tehnică și logistică, fără impact negativ asupra desfășurării proiectului. Toate materialele livrate au fost utilizate strict în cadrul proiectului, la punctul de lucru declarat, în final, fapt ce poate fi dovedit prin facturi, note de recepție, declarații de transport și poze.

În temeiul principiul proporționalității și al bunei-credințe am subliniat că am acționat cu bună-credință și am luat toate măsurile rezonabile pentru a respecta prevederile contractuale și angajamentele asumate. Nu a existat nicio tentativă de a denatura scopul finanțării sau de a crea un avantaj necuvenit.

Aceste principii consacră loialitate, dar și corectitudine în derularea raporturilor juridice. Beneficiarul ce acționează cu bună-credință își asumă respectarea obligațiilor contractuale, dar și responsabilitatea față de interesul general.

În ceea ce îi privește pe beneficiarii fondurilor acordate de către stat, aceștia trebuie să utilizeze resursele în scopurile pentru care au fost alocate și să respecte obligațiile contractuale.

În acest sens, am dovedit că societatea pe care am reprezentat-o a acționat cu diligență și transparență, fără intenția de a denatura scopul finanțării sau de a obține un avantaj necuvenit. Situația prezentată nu constituie o abatere  sau o neregularitate în sensul legislației europene și naționale privind fondurile nerambursabile, ci o simplă particularitate tehnică, organizatorică, lipsită de consecințe asupra bugetului proiectului ori asupra destinației fondurilor.

De asemenea, prin raportare la principiul bunei-credințe, am menționat că se impune ca autoritățile să țină seama de conduita beneficiarului, astfel încât acesta să nu fie sancționat pentru simple neregularități formale, atunci când se poate observa că a respectat substanțial obiectivele proiectului, după cum este și cazul subscrisei.

Aplicarea unei măsuri corective sau sancționatorii în acest caz ar fi neproporțională și nejustificată, în condițiile în care scopul proiectului a fost atins integral, iar bunurile sunt folosite conform destinației aprobate.

Prin urmare, existența unei neconformități minore de ordin procedural nu justifică sancționarea în absența unui impact negativ real asupra proiectului.

Având în vedere cele prezentate, Agenția pentru Întreprinderi Mici și Mijlocii și Turism a dispus modificarea Deciziei de recuperare, preluând în totalitate argumentele noastre.

Prin răspunsul la plângerea prealabilă s-a menționat în final: cheltuielile efectuate şi decontate din grantul acordat sunt cheltuieli eligibile conform prevederilor cuprinse în cadrul legal aplicabil şi să sunt reale, legale şi corect justificate/achitate prin documente doveditoare corespunzătoare, în conformitate cu prevederile programului, aşa cum este reglementat în Ghidul Solicitantului.

Acest caz reprezintă un exemplu clar că exercitarea dreptului de a contesta actele administrative vătămătoare poate corecta excesele de autoritate și poate garanta un proces echitabil pentru toate părțile implicate.

Acest articol a fost pregătit, pentru blogul societății civile de avocați Costaș, Negru & Asociații, de av. Diana Fărcaș-Badiu, avocat în Baroul Cluj.

Costaș, Negru & Asociații este o societate civilă de avocați cu birouri în Cluj-Napoca, București și Arad, care oferă asistență, reprezentare juridică și consultanță în mai multe arii de practică prin intermediul unei echipe compuse din 16 avocați și consultanți. Detaliile privind serviciile juridice și componența echipei pot fi găsite pe pagina web https://www.costas-negru.ro. Toate drepturile pentru materialele publicate pe pagina web a societății și prin intermediul rețelelor sociale aparțin Costaș, Negru & Asociații, reproducerea acestora fiind permisă doar în scop de informare și cu citarea corectă și completă a sursei.

Lasa un comentariu

Please enter your name.
Please enter comment.